KOMUNIKAT !

Beznazwy-1

KOMUNIKAT z posiedzenia Zarządu Głównego  ZNP

w dniach 30 września – 1 października 2015r.

W trakcie spotkania omówiono m.in. następujące tematy:

  1. Informacja o działaniach ZNP dotyczących akcji protestacyjnej

29 września 2015r.  kierownictwo Związku Nauczycielstwa Polskiego spotkało się  z władzami oświatowej „Solidarności”. Tematem spotkania była wspólna manifestacja pracowników oświaty 14 października 2015r. w Warszawie; omówiono sprawy związane z jej  organizacją i przebiegiem.

  • Wspólna manifestacja rozpocznie się w Dniu Edukacji Narodowej o godzinie 13.00przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.
  • Wezmą w niej udział nauczyciele i pracownicy oświaty z całej Polski.
  1. Stanowisko ZNP w sprawie propozycji likwidacji gimnazjów i zniesienia obowiązku szkolnego sześciolatków
  • StanowiskoZwiązku Nauczycielstwa Polskiego

w sprawie obowiązku szkolnego dzieci sześcioletnich

Od kilku lat toczy się dyskusja o obniżeniu wieku rozpoczynania edukacji szkolnej. W chwili obecnej nabrała ona niezwykle emocjonalnego charakteru. Trudno byłoby zaprzeczyć, że większość dzieci sześcioletnich jest gotowa do podjęcia nauki szkolnej. Niewątpliwie mają na to wpływ przemiany cywilizacyjne, wzrost poziomu wykształcenia społeczeństwa, a także postępujące upowszechnianie wychowania przedszkolnego. Obniżenie wieku inicjacji szkolnej pozwala na wyrównywanie szans i pełniejsze wykorzystanie potencjału dziecka.

Z tych względów wiek obowiązku szkolnego w Polsce powinien być obniżony. Tymczasem w ciągu ostatnich lat rząd wielokrotnie zmieniał zdanie w tej sprawie, przekładał wejście w życie reformy, wydłużał okres, w jakim rodzice decydowali o wieku debiutu szkolnego swoich dzieci, wprowadzając coraz większy chaos. Zabrakło dialogu ze zdezorientowanymi rodzicami i ogólnopolskiej kampanii wskazującej na korzyści wynikające z wczesnego rozpoczynania edukacji oraz właściwego przygotowania wszystkich szkół na przyjęcie dzieci sześcioletnich.

Efekty zaniedbań MEN są obecnie aż nadto widoczne. Dzisiaj zamiast dyskutować o wyrównywaniu szans edukacyjnych młodszych dzieci i wczesnym wspieraniu ich rozwoju, opinia publiczna koncentruje się na kwestionowaniu zasadności tych zmian.

Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego, cofnięcie reformy obowiązku szkolnego dla sześciolatków zdezorganizuje system oświaty. Sukcesywnie w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej oraz na studiach zabraknie jednego rocznika uczniów. Ponadto upowszechnienie edukacji przedszkolnej dla dzieci trzyletnich i czteroletnich w sytuacji powrotu sześciolatków do przedszkoli będzie praktycznie niemożliwe. W konsekwencji zmniejszą się szanse na sukces edukacyjny polskiego dziecka.

Zamiast cofać reformę, należy zatroszczyć się o jej prawidłowe wdrożenie. Dziś najważniejszym zadaniem dla szkół i organów prowadzących jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i pełnej opieki o wysokim standardzie zgodnie z oczekiwaniami rodziców.

  • Stanowisko Związku Nauczycielstwa Polskiego

w sprawie projektowanych zmian ustroju szkolnego

System oświaty zapewniający właściwą edukację dzieci i młodzieży jest jednym z najważniejszych filarów państwa, a każda jego przebudowa znacząco wpływa zarówno na życie obywateli, jak i całą wspólnotę społeczną. Edukacja to obszar wymagający szczególnej troski ze strony nas wszystkich. Nie znosi rewolucyjnych zmian i nieoczekiwanych zwrotów. Rozwija się pomyślnie tylko w atmosferze spokoju, stabilizacji, ciągłości planów i konsekwencji w ich realizacji.

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego apeluje do wszystkich podmiotów sceny politycznej o rozwagę w projektowaniu radykalnych zmian w polskim systemie oświaty.

Za społecznie szkodliwy Związek Nauczycielstwa Polskiego uważa zamiar kolejnej zmiany obecnej struktury ustroju szkolnego. Likwidacja gimnazjów po szesnastoletnim okresie ich funkcjonowania w systemie to krok nieodpowiedzialny. Nie rozwiąże istniejących problemów, lecz stanie się źródłem kolejnych, generując napięcia i niepokój zarówno wśród rodziców uczniów, jak i organów prowadzących szkoły oraz pracowników zatrudnionych w gimnazjach. Wymusi kosztowne zmiany programów, podręczników i bazy edukacyjnej.

Edukacja, wychowanie i opieka w szkołach gimnazjalnych z pewnością nie są wolne od mankamentów. Różne środowiska polityczne i edukacyjne podnoszą zwłaszcza kwestię niezadowalających efektów pracy z uczniami w trudnym okresie rozwojowym oraz zagrożenia wychowawcze występujące w czasie nauki w gimnazjum. Obecna w debacie publicznej fala krytyki wobec edukacji gimnazjalnej wymaga głębokiego namysłu i starannych analiz.

Nie można jednak zapominać o osiągnięciach edukacyjnych polskich gimnazjalistów, którzy w badaniach międzynarodowych udowadniają, że właściwie ukierunkowany wysiłek i planowa, wytrwała praca uczniów pod kierunkiem dobrze przygotowanych nauczycieli przynoszą efekty. Warto przy tym zwrócić uwagę, że sukcesy te nie były automatycznym skutkiem utworzenia gimnazjów. Musieliśmy poczekać na nie kilka lat. Dowodzi to jasno, że nie zmiana, lecz właśnie jej stabilizacja jest właściwym podłożem dobrych efektów oświatowych.

Gimnazja należy doskonalić – nie likwidować. Poprawiać ich funkcjonowanie poprzez zatrudnienie psychologów, pedagogów, tworzenie mniej licznych klas. Ten kierunek powinien być priorytetem kreatorów polityki edukacyjnej.

Oświata potrzebuje stabilizacji i spokoju, żeby wypracować dobry efekt edukacyjny. Zanim nauczymy się skutecznie ją wspierać – zostawmy szkoły w spokoju.

 

 

 

  1. Zatwierdzenie zmian w niektórych regulaminach ZG ZNP

Są to zmiany porządkujące (dopasowane do nowych zapisów Statutu ZNP) – pełna ich treść zostanie przedstawiona w terminie późniejszym.

 

Kol./Kol.

Prezes Oddziału ZNP

     (wszyscy)

 

Zgodnie z uchwałą nr 17/2015 ZG ZNP z dnia 30 września 2015r.:

§ 1 – dzień 14 października 2015r.  NAUCZYCIELSKIM DNIEM PROTESTU

§ 2 – ogólnopolska demonstracjapracowników oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego przed Kancelarią Prezesa  Rady Ministrów

§ 3 – zobowiązuje się wszystkie ogniwa związkowe do aktywnego udziału w organizacji i przebiegu Nauczycielskiego Dnia Protestu –  udział w ogólnopolskiej demonstracji; na terenie placówek –  formy dowolne (np. czarny ubiór, czarne wstążeczki przypięte do ubioru,  plakietki „NAUCZYCIELSKI DZIEŃ PROTEESTU”, itp.).
Do wydrukowania  i wykorzystania plakat okolicznościowy (w załączeniu). 

 

                                                                                                                             Ze związkowym pozdrowieniem

                                                                                                                                    /-/   Teresa Chełchowska

                                                                                                                             Wiceprezes Zarządu Okręgu